ZSS w Woszczelach


Idź do treści

Dla Rodziców

DRODZY RODZICE!




JAK RODZICE MOGĄ WSPIERAĆ DZIECKO
W OSIĄGANIU GOTOWOŚCI SZKOLNEJ?


Przede wszystkim zapewnijmy dziecku dużo ruchu, swobodnych zabaw na powietrzu. Pozwólmy mu biegać, kopać piłkę, skakać na skakance, chodzić po krawężnikach. Wykorzystajmy czas na spacerach z dzieckiem na ćwiczenie jego spostrzegania i pamięci. Domowe zajęcia takie jak: lepienie
z plasteliny, wycinanie, ale także wspólne robienie ciasta czy lepienie pierogów świetnie rozwijają sprawność ręki ważną przy nauce pisania. Grajmy wspólnie w rodzinne gry planszowe, układajmy puzzle i inne gry. Rozwijamy
w ten sposób pamięć i myślenie u dziecka, uczymy go przestrzegania zasad i reguł, a także umiejętności przyjmowania porażek. Czytanie książek i wspólne oglądanie wybranych programów telewizyjnych to też wspaniała okazja do rozmów, które rozwijają mowę dziecka i wzbogacają jego słownictwo. Pomagajmy dziecku poprzez konsekwentne, ale też wyrozumiałe reagowanie na jego zachowanie. Przekazujmy jasne i czytelne zasady postępowania, wskazujmy, jakie zachowania są oczekiwane w szkole łatwiej będzie mu radzić sobie wśród rówieśników i dorosłych. Dbajmy o wiarę dziecka w swoje możliwości, chwaląc je za wytrwałość. Zachęcajmy
do ponawiania wysiłków. Rozwijajmy jego samodzielność – nie wyręczajmy go w codziennych czynnościach.
No i nie straszmy całym światem, a szkołą w szczególności!

NAŚLADUJEMY RUCHY ZWIERZĄT
Co jest potrzebne do tej zabawy: dobre chęci. Wybierzcie się na spacer.
W parku lub w lesie zabawcie się w naśladowanie zwierząt. Maszerujcie jak bociany. Potem idźcie jak misie. Wymyślcie inne zwierzęta do naśladowania. Pokażcie jeszcze raz bociany – tym razem zbierają się do lotu. Pobiegnijcie kawałek, poruszając ramionami. Narysujcie na ścieżce patykiem długą linię
i spróbujcie wzdłuż niej przejść. Ta linia może być mostem, którym przeprawicie się na drugi brzeg rzeki. Trzeba bardzo uważać, żeby nie wpaść do wody. Kiedy już przeprawicie się przez rzekę, naśladujcie, jak skaczą wróbelki – w miejscu, do przodu, do tyłu, w bok, wokół własnej osi. Rozejrzyjcie się wkoło, może zauważycie jakieś prawdziwe wróbelki. Poobserwujcie je. Ciekawe, kto będzie bardziej zmęczony po takim spacerze?
Dziecko, które kończy przedszkole i rozpoczyna naukę w klasie 1:
•jest sprawne fizycznie, potrafi naśladować ruchy

UGNIATAMY KULE DO KRĘGLI
Co jest potrzebne do tej zabawy: gazety, kilka plastikowych butelek Przeczytaną gazetę podzielcie na kartki.
Z każdej kartki zróbcie kule. Ugniatajcie kule najpierw jedną ręką (prawą potem lewą), później obiema rękami. Kulami możecie rzucać do celu. Możecie też zagrać w domowe kręgle. Wystarczy zgromadzić kilka plastikowych butelek. Ustawić je jedna obok drugiej, a potem z ustalonego miejsca (w odległości około 1,5 metra od butelek) rzucajcie kulami z gazet, tak aby strącić jak najwięcej butelek. Dziecko na początku liczy butelki. Po każdym rzucie ustala, ile butelek nadal stoi, a ile udało się strącić. Komu udało się strącić najwięcej butelek?
Dziecko, które kończy przedszkole i rozpoczyna naukę w klasie I:
•ma sprawne ręce, potrafi zgnieść kartkę, potrafi wyznaczać wynik odejmowania, pomagając sobie liczeniem obiektów

WSKAZUJEMY, CO SIĘ ZMIENIŁO
Co jest potrzebne do tej zabawy: różne przedmioty Usiądźcie obok siebie. Postawcie przed sobą w szeregu trzy przedmioty. Zapamiętajcie, w jakiej stoją kolejności. Dziecko odwraca się, a Ty zamień miejsce dwóch przedmiotów. Dziecko ma wskazać, które przedmioty przestawiłeś i ustawić je tak, jak było na początku. Teraz Ty się odwracasz,
a dziecko zmienia miejscami przedmioty. Jeżeli dziecko radzi sobie z trzema przedmiotami, zwiększ ich liczbę. Możesz też zamieniać miejsce trzech przedmiotów. Ciekawe, kto w tej zabawie będzie lepszy: ty czy dziecko?
Dziecko, które kończy przedszkole i rozpoczyna naukę w klasie I:
•potrafi uważnie patrzeć oraz wskazać, co się zmieniło w układzie przedmiotów

WSKAZUJEMY PRAWĄ I LEWĄ STRONĘ CIAŁA
Co jest potrzebne do tej zabawy: frotki. Usiądź obok dziecka. Załóżcie na prawe ręce frotki. Pomachajcie prawymi rękami. Podrapcie się po głowie lewymi rękami (czyli tymi, na których nie ma frotek). Chwyćcie prawą ręką prawą stopę, teraz lewą ręką lewą stopę. Prawą ręką podrapcie się po lewym kolanie, a potem lewą ręką po prawym kolanie.
Dziecko, które kończy przedszkole i rozpoczyna w klasie I:
•potrafi rozróżnić stronę prawą i lewą, określić kierunki i ustalić położenie obiektów w stosunku do własnej osoby

DOKAŃCZAMY SŁOWA
Co jest potrzebne do tej zabawy: książeczki z obrazkami. Oglądajcie ilustracje w książeczce. Znajdź na nich obiekty, których nazwy składają się z dwóch sylab (np. piesek, pani, radio, koza). Zacznij słowo, a dziecko je kończy
i pokazuje obrazek. Możecie zamienić się rolami (oczywiście dziecko nie wyszuka wyrazów dwusylabowych, zapewne znajdzie takie obrazki, które mu się podobają).
Dziecko, które kończy przedszkole i rozpoczyna naukę w klasie I:
•potrafi uważnie słuchać, podzielić proste wyrazy na sylaby.

ULOTKA DLA RODZICÓW


Aktualności | O szkole | Nauczyciele | Pracownicy szkoły | Dokumentacja | Samorząd szkolny | O nas w mediach | Rada rodziców | Dla Rodziców | Przedszkole | Archiwum | Pedagog | Logopeda | Doradztwo zawodowe | Świetlica szkolna | Kontakt | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego